Cbox
Promise me Magic
Personified animation roleplay

GebruikersgroepenGebruikersgroepen  IndexIndex  GebruikerslijstGebruikerslijst  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
plot rules linkpartners faceclaim players characters

Deel | .
 Frederic, Claude
Claude Frederic

Aantal berichten : 45

Character sheet
Character: Claude Frollo
Status: Praying
Quote: The ways of the Lord...

BerichtOnderwerp: Frederic, Claude   vr apr 04, 2014 12:17 am

Claude Frederic

"Beata Maria
You know I am a righteous man
Of my virtue I am justly proud"
Claude Frollo - De klokkenluider van de Notre Dame - Liam Neeson
32 jaar - 17 april 1452/1984

Timeline

Claude werd geboren in een vrij rijk gezin in april 1452 in Parijs met de achternaam van zijn vader: Frollo. Rijkdom betekende over het algemeen dat je een vrij fijne en veilige kindertijd voor je had liggen. Dit gold ook voor Claude. Hij kon alles krijgen wat hij wilde, en wat hij wilde was kennis vergaren. Al op jonge leeftijd was hij altijd met zijn neus in de boeken te vinden. Wetenschap, filosofie, religie, het interesseerde hem allemaal mateloos en hij kon er geen genoeg van krijgen. Toen hij de juiste leeftijd ervoor had bereikt werd hij door zijn ouders naar de meest prestigieuze school gestuurd die een jongen als hij zich maar kon bedenken. En daar bleek hij de voorbeeldige leerling te zijn. Hij was de eerste die de klas in kwam en ook altijd de laatste die vertrok. Hij had zo min mogelijk contact met medestudenten. Niets mocht zijn studie in de weg staan. Zijn obsessie voor kennis groeide. Toen hij zestien was wist hij alles wat er te weten viel over theologie en rechten en studeerde in deze vakken af. Maar daar hield zijn obsessie niet op. De drie jaar daarna wijdde hij aan wetenschap, geneeskunde en de vrije kunsten waaronder filosofie. Op negentienjarige leeftijd studeerde hij ook hier in af. Dat was het jaar dat de zwarte dood wederom uitbrak in Parijs. En de pestepidemie maakte geen onderscheid in arm en rijk. Claude's ouders waren genadeloos getroffen door wat hij als de toorn des Gods beschouwde. Alleen zijn baby broertje Jehan had het overleefd. Claude nam zijn jongere broer mee en bracht hem onder bij een voed vrouw. Hierna waren zijn studies het enige wat hij nog had om zich tot te keren en troost uit te putten. Zijn obsessie voor kennis werd alleen maar groter. Toen hij twintig was werd hij benoemd tot verordend priester in de Notre Dame. Het officiële verhaal vandaar, het verhaal waar Claude zich altijd aan gehouden heeft, was dat hij op een dag op de trappen van de kerk een misvormde baby vond en deze adopteerde. In werkelijkheid hebben andere factoren hier ook zijn macht op uitgeoefend. Met de moeder van de baby dood en het bloed klevend aan zijn handen nam hij het kind onder zijn bescherming. Deels uit schuldgevoel en angst voor zijn ziel, deels uit medelijden en schuldgevoel jegens zijn jongere broer die zelf ook nog een baby was en die hij niet had willen verzorgen. Hij noemde het kind Quasimodo, naar de eerste dag na Pasen, de dag waarop het kind bij hem kwam. Hij werd een leermeester en een strenge voogd voor de mismaakte Quasimodo. Hij droeg hem als taak op de klokken te luiden en vanwege zijn vreselijke uiterlijk mocht hij nooit beneden komen. Mensen zijn wreed en genadeloos tegen dat wat ze niet kennen. Dat was de levensles hij Claude probeerde mee te geven. Tegen de tijd dat Claude rond de dertig was werd hij benoemd tot aartsdiaken van de kerk. Een functie die ook terechtstelling aan het rechtelijk hof met zich mee bracht. Ook nieuwe verplichtingen zoals de aanwezigheid op het jaarlijkse zottenfeest was een deel van zijn verplichting. Verspiling van kostbare tijd vond Claude. Totdat zijn oog viel op de mooie Esmeralda. Het was als een harde klap in zijn gezicht toen hij haar zo zag dansen, haar zwarten haren als raven achter haar aan, haar felle kleding als vlammen om haar heen. Op dat moment werd een zaadje voor een nieuwe obsessie geplant.

Hij kreeg haar niet meer uit zijn hoofd. Hij wil niets liever dan haar in zijn armen houden. Tegelijkertijd wil hij haar weg hebben, ervan overtuigd dat de donkerharige schoonheid gestuurd is als verleidster van Satan om hem van het juiste pad af te brengen. Dan merkt Claude dat hij niet de enige is die getroffen is door de schoonheid van het meisje. Ook Phoebus, kapitein van de garde en zelfs Quasimodo zijn helemaal in de ban van Esmeralda. Een vlammende haar jegens Phoebus laait op. Claude sluit Esmeralda op in de kathedraal door wachters bij elke poort te zetten. Zich niet beseffend dat Quasimodo te verliefd was om zijn loyaliteit naar hem te breken en Esmeralda te helpen uitbreken. Ze ontsnapt naar de hof der wonderen. Claude komt erachter dat Quasimodo verantwoordelijk is voor de ontsnapping van de zigeunerin en laat heel Parijs uitkammen op zoek naar haar. Zijn obsessie is zo groot dat het alles overheerst. Als op dat moment Phoebus weigert een bevel uit te voeren ziet Claude dat als de uitgelezen kans om zich voor altijd van hem te ontdoen. Onder het mom van hoogverraad wil hij Phoebus ter dood veroordelen. Maar de man ontsnapt om daarna door een pijl geraakt te worden. Claude is ervan overtuigd dat de man dood is en richt zich weer volledig op Esmeralda. Phoebus blijkt niet dood te zijn en wordt meegenomen naar Quasimodo om te herstellen. Maar Claude kwam terug naar de Notre Dame, in zijn hoofd een nieuw idee. Hij zegt Quasimodo dat hij weet waar de schuilplaats van de zigeuners is en dat hij het in alle vroegte zou laten vernietigen. Precies zoals hij had gehoopt gaat Quasimodo, samen met Phoebus op zoek naar Esmeralda. Ze vinden de hof der wonderen en dankzij hen vind ook Claude de schuilplaats. Hij neemt iedereen gevangen om ze terecht te laten stellen voor hekserij. Bij de galg geeft hij Esmeralda een laatste kans om zich aan hem te geven. Ze weigert en Claude levert haar over aan de genade van het vuur. Dat is het moment dat Quasimodo haar komt redden. Het woord ''gerechtigheid'' schreeuwend neemt hij de bewusteloze Esmeralda mee de Notre Dame op. Furieus gaat Claude hen achterna, klaar om aan beide een eind te maken. Maar Quasimodo was sterker dan gedacht. Claude wordt van de ballustrade geduwd maar weet zich vast te grijpen aan een waterspuwer. Het stenen uitsteeksels kan het gewicht niet aan en breekt af, Claude meenemend naar de diepte. Een felle flits, de harde grond in zijn rug. Claude blijft met wijd open ogen naar de lucht boven hem kijken.

De geur van Parijs is verdwenen, evenals de geur van rook en vuur. Een moment van helderheid denkt Claude dat hij dood is en nu in de hemel terecht is gekomen. Maar als hij zich meer probeert te herinneren zijn er stukken uit zijn geheugen weg. Hij was in een bos beland met niks anders bij zich dan de spullen waarmee hij door de scheur was gevallen.

Analysis

Claude is een erg introvert man. Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij een beetje bang is voor de buitenwereld. Hij verbergt die angst  met sterke emoties als haat en woede. Hij is streng, ook voor zichzelf en erg stoïcijns. Hierdoor weten veel mensen ook niet de pijn en leiden van het vechten tegen zijn innerlijke demonen. Ze zien een statige, strenge man. Hij richt zijn energie vaak op één doel. Het is alles of niets. Hierdoor ziet hij vaak de plezierige dingen in het leven niet. Verder is Claude een erg harde werker wat hem in staat stelt elk obstakel te overwinnen. Behalve Esmeralda. En toen hij ontdekte dat hij niet over zijn lust voor haar heen kon komen gooide hij zijn volledige energie erop om haar te kunnen liefhebben, of vernietigen. Of hij echt oprecht van Esmeralda gehouden heeft weet Claude zelf ook niet aangezien hij op een gegeven moment het verschil niet meer zag tussen de werkelijkheid en zijn obsessie. Hij is in principe geen slechte man. Wat hij wel is, is zelfzuchtig en egoïstisch. Dat maakt dat hij slechte keuzes maakt waardoor mensen hem als ''slecht'' bestempelen. Zijn egoïsme is te wijten aan het feit dat hij als kind opgegroeid is zonder echt contact met de buitenwereld. Dat zorgde ook voor de sterke band tussen hem en Quasimodo die ook nooit naar buiten mocht.

Connections

Claude Frollo is een fictief personage uit het boek: De klokkenluider van de Notre Dame uit 1831 van Victor Hugo (oorspronkelijke naam: Notre-Dame de Paris). In 1996 maakte Disney hier een tekenfilm van. Ik heb voor Claude Frederic naar zowel het boek als de film gekeken. Voornamelijk omdat, ondanks dat Frollo vrij veel screentijd heeft, je eigenlijk niks over de man te weten komt. Zijn karakter in de film is oppervlakkig en je weet niks over zijn verleden aangezien, wanneer het verhaal in de film begint, Frollo al een volwassen man is. Deze ''blanke'' stukken heb ik met behulp van het boek ingevuld.

Naam: In zowel het boek als de film (al wordt het in die laatste nooit vermeld) is de volledige naam van Frollo: Claude Frollo. Omdat zijn achternaam in onze wereld niet veelvoorkomend is heb ik besloten de achternaam te veranderen. Ik heb een naam uitgezocht uit een database van Franse achternamen. Frederic vond ik ten eerste al een mooie naam. Toen Claude door de scheur in Realiteit terecht kwam had hij enkel de spullen bij zich die hij had toen hij erdoorheen viel. Zo ook een kleine bijbel. Aan de binnenkant zat een briefje met zijn naam waar de inkt van was vervaagd. Meer dan Claude Fr stond er niet in. Dat in combinatie met het weinige wat hij zich daadwerkelijk kan herinneren (zijn vader heette Frederic. Dit komt niet uit het boek noch de film) heeft hij de achternaam Frederic aangenomen.

Leeftijd: Claude komt oorspronkelijk uit de 15e eeuw met alle gevolgen voor je gezondheid van dien. Mensen werden niet oud in 1482. De gemiddelde leeftijd lag tussen de 26 en 31 jaar. Ik denk dat Victor Hugo bij het schrijven van zijn boek hier geen rekening mee heeft gehouden aangezien Frollo wordt omschreven als een kalende oudere man met grijs haar. Ik heb Claude's leeftijd terug gebracht naar 32 jaar, vier jaar jonger dan de 36 die hij in het boek schijnt te zijn. Kalend is hij nog steeds in de vorm van zijn wijkende haargrens bij de slapen. Ook vertoont hij al grijze haren maar is de kleur nog niet volledig kwijt. Verder heeft hij lichtelijk ingevallen wangen en rimpels die zijn leeftijd benadrukken. Claude is geboren op 17 april 1452. In dat jaar was 17 april de eerste zondag na Pasen, ofwel: Quasimodo.

Werk: In het boek is Frollo een aartsdiaken in de kathedraal. In de film wordt gezegd dat hij rechter is. Na wat stukjes over de werkzaamheden van een aartsdiaken in de 15e te hebben gelezen is het werk in principe hetzelfde. Waarschijnlijk wordt hij rechter genoemd in de film omdat de wat meer jeugdige kijkers niet zouden weten wat een aartsdiaken is en doet omdat deze rang binnen het katholieke geloof nu eigenlijk alleen nog maar een titel is. In Realiteit is Claude een advocaat omdat de werkzaamheden van een aartsdiaken naar onze tijd vertaald geen rechter meer zou zijn maar eerder advocaat.

Faceclaim: Ik heb gekozen voor Liam Neeson als faceclaim van Claude. Hij is een man van middelbare leeftijd maar zonder er heel erg oud uit te zien. Hij heeft op dezelfde plek als de animatie Frollo een wijkende haargrens (het trekt bij zijn slapen naar achteren) en beide hebben een smal gezicht van vorm (zij het bij Liam iets minder want laten we eerlijk zijn, een acteur is iets beter gevoed dan de animatie Frollo).  

Karakter: Ik heb eerlijk gezegd een tijdje getwijfeld over wat ik met Claude's karakter aanmoest. In het boek en de film verschillen de persoonlijkheden van Frollo erg sterk van elkaar. In de film wordt hij een beetje eentonig neergezet zonder duidelijke reden waarom hij doet wat hij doet. Ik hoopte in het boek hier meer verklaringen voor te kunnen vinden. Het is dus uiteindelijk een gebalanceerde mix tussen de twee geworden. Ik zie Claude voornamelijk met de persoonlijkheid uit het boek. Streng, stoïcijns en introvert. Maar als hij aan het werk is, of echt kwaad op iets (wat ik nogal vaak zie gebeuren) dan zie je overduidelijk de animatie versie van zijn karakter bovenkomen. Furieus al kan hij onder de ergste omstandigheden ook zij koelte bewaren, zij het maar nauwelijks als hij kwaad is.

This app was written by Pallas.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Anna Kjellberg
Admin

Aantal berichten : 192
Leeftijd : 21

Character sheet
Character: Princess Anna
Status: cold cold cold cold cold cold cold
Quote: You don't have to protect me!

BerichtOnderwerp: Re: Frederic, Claude   vr apr 04, 2014 10:31 am

Accepted!
Geweldige application! Heerlijk om meteen al zo'n goed uitgeschreven app te zien. Ik ben niet heel bekend met het character maar ik weet zeker dat hij in goede handen is. Veel plezier in de RPG!

H-hi me? oh, uh... hi.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://promise.actieforum.com
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Promise me Magic :: out of character :: to come alive :: accepted-